Studenten op koers houden

‘Onze studenten moeten kunnen knutselen; dingen maken, daar worden ze blij van’

Hans Hellendoorn en Hans Welleman, twee onderwijsdeskundigen in gesprek


Professor Hans Hellendoorn staat aan het hoofd van het Delft Center for Systems and Control (DCSC) en is directeur onderwijs bij de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE). Ir. Hans Welleman is docent Constructiemechanica en opleidingsdirecteur bij de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG). Beide faculteiten voerden in 2013 een vernieuwd bachelorcurriculum in. Twee onderwijsdeskundigen in gesprek.

Eerst maar even voorstellen. Het vakgebied van Hans Hellendoorn is regeltechniek en dan in het bijzonder systemen met heel veel regelaars. “In allerlei distributienetwerken – water, gas, elektriciteit, containers – krijg je almaar meer automatisering. De kunst is om al die systemen hiërarchisch te laten samenwerken. Laat ik een voorbeeld geven. Het gasnetwerk staat onder iets te hoge druk om te zorgen dat iedereen altijd genoeg heeft. Maar al die buizen zijn een beetje lek en in totaal verlies je daardoor enorm veel gas. Als we nu wat meer over die gebruikers weten, met behulp van intelligente meters, kunnen we de druk verminderen en zo het verlies beperken”, vertelt Hellendoorn. Na jaren met plezier college gegeven te hebben, begeleidt hij nu nog veel afstudeerders. Recent is hij echter vooral bezig geweest met de bachelorherziening en de docentkwaliteit.

Massaonderwijs

Hans Welleman is niet alleen opleidingsdirecteur, hij geeft zelf volop les en doet dat al jarenlang met veel passie. “Ik doceer sinds 2000 constructiemechanica. Vooral in de bachelor zijn dat een paar grote modules. Ik geef twee cursussen voor meer dan 400 studenten in het eerste en tweede jaar, in het derde jaar zijn het er nog zo’n 180. Dat kun je wel massaonderwijs noemen”, aldus Welleman. Maar dan wel succesvol massaonderwijs. “Ik heb in de loop der jaren een goed geolied systeem ontwikkeld waardoor we die grote groepen op een gestructureerde manier door het constructiemechanicaonderwijs kunnen loodsen”. Daar blijken de heren elkaar van te kennen, want Hellendoorn is in de aanloop naar de herziening met zijn collega’s langs geweest bij Welleman om te kijken wat de succesfactoren waren van zijn grootschalige cursussen.

Lees verder >>>

© 2017 TU Delft

Metamenu